Wszystkie woski przede wszystkim służą do zabezpieczania powierzchni lakierniczej przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak: brud, kurz, błoto pośniegowe, promienie UV, zanieczyszczenia organiczne czy też kwaśne deszcze, ponadto posiadają właściwości hydrofobowe. Pozwalają na dłużej zachować karoserię w dobrej kondycji oraz znacząca wpływają również na kwestię wizualną pojazdu, bowiem nadają pięknego, eleganckiego blasku, a przy okazji optycznie tuszują mikrorysy. Woski możemy podzielić na syntetyczne (sztuczne) i naturalne. Woski syntetyczne charakteryzują się tym, że są dużo tańsze niż woski naturalne i często uznawane za bardziej trwałe, lecz nadany przez nie blask może okazać się mniej intensywny niż w przypadku organicznych odpowiedników. Najczęściej występują one w postaci mleczka, płynu czy też past (te dwa pierwsze polecane są do nowszych pojazdów, przy starszych lepiej sprawdzą się pasty); w ich skład wchodzą syntetyczne polimery. Woski syntetyczne aplikujemy ręcznie przy użyciu miękkiej mikrofibry lub aplikatora.
Woski naturalne są stosunkowo droższe od dobrych selantów, zaliczamy je do kategorii ekskluzywnych kosmetyków. Najpopularniejszym składnikiem wosków naturalnych jest brazylijska carnauba; uzyskuje się ją z liści rośliny Copernicia Prunifera. Czysta karnauba przybiera kolory od jasnozielonego aż do ciemnoszarego. Wosk naturalny, dzięki swoim właściwościom, jest przyjemny w aplikacji, można nakładać go ręcznie lub opuszkami palców. Podobnie jak w przypadku selantów, można woski naturalne nakładać warstwami, co potęguje efekt lustrzanej karoserii i wzmacnia jej ochronę.
Należy pamiętać, że lakier samochodu powinien być jak najlepiej przygotowany pod aplikacje wosku, co pozwoli uzyskać znacznie większą trwałość. Tutaj odsyłamy Was do naszych poprzednich tekstów, z pomocą których w perfekcyjny sposób wyczyścicie karoserię przed nałożeniem wosku https://shinecardetailing.pl/glinka-co-to-takiego-i-jak-poprawnie-jej-uzywac/, https://shinecardetailing.pl/mycie-samochodu-cenne-wskazowki/. Czystą powierzchnię należy jeszcze odtłuścić, polecamy:
Następnie aplikujemy cleaner, który przygotuje lakier pod aplikację wosku. Najlepiej sprawdzą się:
– Good Stuff Rhino Horn to Cleaner
Postępujemy oczywiście zgodnie z zaleceniami producenta.
Ważne jest, aby wosk nakładany był etapami, tj. (po jednym, niewielkim elemencie, następnie dokładnie wycierany do sucha), a jego warstwy były cienkie. Pracujemy w suchym, zacienionym miejscu, najlepiej by temperatura oscylowała w granicach 20-25 stopni Celsjusza. Warto także wcześniej zabezpieczyć wszelkie elementy plastikowe, z których później trudno byłoby zetrzeć wosk. Aby przedłużyć trwałość owej warstwy ochronnej, do pielęgnacji pojazdu zaopatrzmy się w delikatne, dobrej jakości szampony, które nie zniwelują efektów naszej pracy, jak to bywa w przypadku agresywnej chemii. Do szybkiego odświeżenia karoserii polecamy quick detailery, które są niezwykle delikatne dla nawoskowanej powierzchni, a jednocześnie bardzo dobrze radzą sobie z drobnymi zabrudzeniami.