Jak dobrać odpowiednie kosmetyki samochodowe?
Używanie odpowiednich kosmetyków samochodowych ma znaczący wpływ na końcowe rezultaty. Pozwala uzyskać oczekiwany efekt w szybszy oraz bardziej bezpieczny sposób. Brak stosownej wiedzy w tym temacie może skutkować nie najlepszymi wynikami pracy oraz niezadowoleniem klienta. Zatem w jaki sposób dobierać produkty do naszych potrzeb? Tę kwestię wyjaśnimy w odpowiednich podpunktach.
Środki do mycia / czyszczenia samochodu
Na rynku można znaleźć wiele produktów, które z założenia przeznaczone są do mycia bądź czyszczenia samochodu. Szczególnie na stacjach benzynowych oraz w supermarketach aż roi się od produktów tego typu, które jednak nie przynoszą obiecywanych rezultatów. Okazują się tanimi zamiennikami profesjonalnych produktów i dają wręcz odwrotne rezultaty do oczekiwanych.
Niezwykle ważne jest, aby przed całym procesem odpowiednio przygotować samochód do dalszych działań. W punktach przedstawiamy, jak profesjonalnie się za to zabrać.
1. Do pierwszego etapu warto przygotować dwa wiadra. Jedno z nich należy przeznaczyć na płukanie gąbki lub rękawicy z brudu, piasku etc., a drugie na szampon. Do tego sposobu doskonale nadaje się separator Grit Guard. Jest to wkładka w formie kratki z podwyższeniem o wysokości 6.5 cm umieszczona w wiadrze. Ma ona na celu oddzielenie i zatrzymanie na dnie brudu z gąbki, która dzięki temu pozostaje idealnie czysta i nie przenosi z powrotem zanieczyszczeń. W jednym z wiader (z separatorem Grit Guard) powinna znajdować się czysta woda służąca do płukania rękawicy z naturalnego włosia, a w drugim woda z szamponem koniecznie w odpowiednich proporcjach (zalecanych przez producenta).
Jest to o tyle istotne, że użycie większych proporcji roztworu skutkuje ryzykiem osłabienia wosku zabezpieczającego lakier. Posiadanie wiader w różnych kolorach znacznie ułatwia rozróżnianie ich zawartości podczas pracy. Niezmiernie ważny na tym etapie jest także dobór rękawicy, najlepiej z naturalnego włosia, która ułatwia i uprzyjemnia pracę, a zarazem delikatnie usuwa zanieczyszczenia. Dzięki stosowaniu się do powyższych zaleceń minimalizujemy ryzyko zarysowania delikatnej powierzchni lakierniczej cząsteczkami brudu i piasku.
Metodę tę docenią w szczególności posiadacze pojazdów w ciemnych kolorach, tych z miękkimi lakierami, gdyż są one wyjątkowo podatne na powstawanie defektów w skutek nieodpowiednich praktyk mycia i osuszania lakieru.
2. Drugim etapem jest przygotowanie lakieru do zabezpieczenia powłoki lakierniczej. Jest to ważne z tego względu, że owe powłoki codzienne narażane są na wpływ czynników zewnętrznych, takich jak: smar, brud, pył hamulcowy, smoła, organiczne pozostałości po owadach, wapń, kwaśne deszcze. Elementy te znacząco wpływają na powierzchnię lakierniczą naszego samochodu. Nie zawsze widoczne gołym okiem mają destrukcyjny wpływ na lakier. Wbrew pozorom nie jesteśmy w stanie ich usunąć zwykłym, tradycyjnym myciem.
Na ten proces (przygotowania lakieru) składają się m.in.:
- glinkowanie – 1/4 produktu formujemy w kulkę. Pod wpływem ugniatania w dłoniach staje się ona bardziej miękka. Następnie spłaszczamy ją, formując płaski placek układamy ją w dłoniach. Używając butelki z atomizerem i specjalnie przeznaczonym do tego lubrykantem przecieramy glinką prostymi ruchami do momentu uzyskania gładkiej powierzchni. Jeżeli glinka się przykleja, używamy więcej lubrykantu, a jeśli zbyt twarda – do zmiękczenia jej używamy ciepłej wody. Należy pamiętać o delikatnej pracy na małych elementach. Masy nie wcieramy, a jedynie delikatnie przesuwamy po lakierze. Zabrudzoną glinkę ponownie formujemy w kulę i powtarzamy proces. Glinkę, która spadła na ziemię, trzeba wyrzucić. Po zakończeniu tego etapu, myjemy cały pojazd szamponem. Równie ważne jest, aby pracować w zacienionym miejscu o niewysokiej temperaturze.
- usuwanie osadów metalicznych – do tego celu używamy preparatu IronX. Należy spryskać samochód bezbarwnym preparatem, po czym odczekać ok. 10 minut, a następnie spłukać powierzchnię lakierniczą. W przypadku bardzo dużego zanieczyszczenia osadami metalicznymi preparat zabarwia się na kolor krwiście czerwony. Wówczas wiemy, że pojazd był bardzo mocno zanieczyszczony.
- usuwanie smoły, kleju, żywicy – na tym etapie stosujemy takie preparaty jak TarX, Insect&Dirt Remover, itd. Aplikujemy je w analogiczny sposób jak w przypadku wcześniejszego etapu. Nie pozostawiamy preparatu na dłużej niż 10 minut, nie stosujemy bezpośrednio na nagrzaną powierzchnię i nie zostawiamy do zaschnięcia na plastikowych powierzchniach.
- mycie felg – stosujemy takie produkty jak IronX, TarX, Tuga Chemie. Tak jak w przypadku poprzednich etapów specyfiki te używamy zgodnie z zaleceniami producenta.
3. Polerowanie powierzchni lakierniczej – złożony proces, który wykonuje się przy użyciu maszyn polerskich oraz odpowiednio dobranych do tego past i padów. Polerowanie jest najbardziej efektywnym zabiegiem w procesie detailingu. Polega on na przywróceniu karoserii świeżości, blasku, usunięciu rys, wszelkiego rodzaju skaz, uwydatnia połysk. Do polerowania maszynowego niezbędny jest profesjonalny sprzęt, na który składają się dwa rodzaje polerek – orbitalna i obrotowa. Polerka obrotowa różni się od orbitalnej (mimośrodkowej) tym, że obraca się tylko wokół własnej osi. Orbitalna, jak nazwa wskazuje, porusza się po orbicie.
POLERKA OBROTOWA – ZALETY I WADY
np. Makita 9227CB
Zalety:
- można używać padów wełnianych (wysoki poziom ścieralności),
- wydajniejsza praca z pastami mocno ściernymi,
- możliwość uzyskania lepszych efektów regeneracji uszkodzeń lakieru.
Wady:
- wymaga większego doświadczenia,
- możliwość przypalenia lakieru (w przypadku braku umiejętności lub zbyt wysokich obrotów urządzenia)
Ważnym elementem w korekcie lakieru przy użyciu polerki obrotowej jest dobór odpowiedniego talerza mocującego. Zależy to od stanu powierzchni lakierniczej. Możemy zastosować podstawkę z rzepem twardym do polerowania mocno zniszczonych lakierów lub podstawkę z rzepem miękkim służącym głownie do wykańczania. Polecamy: podstawka z rzepem twardym KochChemie, podstawka z rzepem miękkim KochChemie.
POLERKA ORBITALNA – ZALETY I WADY
np. Rupes, Big Foot, LHR15
Zalety: łatwa i bezpieczna w obsłudze dla niedoświadczonych użytkowników
Wady: daje nieco gorsze efekty w korekcie lakieru
Wybór odpowiedniej maszyny polerskiej jest kwestią indywidualnych preferencji!
PADY POLERSKIE
Najpopularniejszymi padami do polerek obrotowych są pady z gąbki. Różnią się kształtem, wymiarem i stopniem ścieralności. Warto zaopatrzyć się w kilka padów o różnej wielkości i twardości. Pady dzielimy na:
- mocno ścierne (cutting) np. Koch Chemie gąbka biała polerska cutting,
- pośrednie (polishing) np. Koch Chemie gąbka żółta polishing,
- wykańczające (finishing) np. Koch Chemie gąbka polerska czarna finishing.
Przy usuwaniu dużych defektów lakieru nie obejdzie się bez użycia futra polerskiego (cutting) np. KochChemie futro polerskie lila.
PASTY POLERSKIE
Również dobór odpowiednich past polerskich jest bardzo istotnym elementem, stosowanym w celu uzyskania nieskazitelnej powierzchni lakieru.
Firmy specjalizujące się w produkcji takich past posiadają różne oznaczenia co do ich ścieralności, czy tez wykończenia. Uwagę naszą zwrócimy tym razem na pasty firmy Rupes. W tej firmie oznaczenia dobierane są kolorystycznie.
- Zephir Coarse kolor niebieski – pasta mocno tnąca, która usuwa zmatowienia po papierze wodnym o gradacji 1500, mocne zarysowania, utlenienia lakieru czy też zmatowienia. Przeznaczona jest do współpracy z gąbką niebieską firmy Rupes. Dzięki unikalnej formule, jest prosta w ścieralności i nie pozostawia dużej ilości silikonu na powierzchni lakierniczej.
- UHS Ease Gloss kolor czarny – pasta tnąca, która w jednym kroku usuwa zarysowania, zmatowienia, przebarwienia, a jednocześnie nabłyszcza lakier. Przeznaczona jest do współpracy z gąbką szarą firmy Rupes. Zawiera minimalną ilość wypełniaczy, co skutkuje prostą ścieralnością z powierzchni lakierniczej.
- Quarz Medium kolor zielony – pasta średnio tnąca, dzięki małej agresywności idealnie nadaję się do usuwania drobnych rys po myjniach automatycznych, papierze wodnym o gradacji 2500. Przeznaczona jest do współpracy z gąbką zieloną firmy Rupes.
- Keramik Fine kolor żółty – pasta wykańczająca, dzięki swej konsystencji pasta ta jest rozpuszczalna w wodzie. Posiada drobne właściwości ścierne do usuwania wad w szczególności z twardych powierzchni, może usunąć papier wodny o gradacji 3000. Idealnie nadaje się do napraw typu Smart Repair. Przeznaczona jest do współpracy z gabką żółta firmy Rupes. Minimalna ilość wypełniaczy pozwala na łatwe i szybkie usunięcie pozostałości pasty z powierzchni lakierniczej.
- Diamond Ultra Fine kolor biały – pasta wykańczająca, dzięki swym właściwością wykańcza elementy na wysoki połysk. Przeznaczona jest do pracy z gąbką białą firmy Rupes. Posiada minimalną ilość wypełniaczy co pozwala na łatwe i szybkie usunięcie pozostałości pasty z powierzchni lakierniczej.
POLEROWANIE RĘCZNE
Co jeśli nie posiadamy sprzętu do polerowania, a chcielibyśmy poprawić kondycję lakieru? I na to znajdziemy rozwiązanie w postaci polerowania ręcznego. Również tutaj ważny jest dobór odpowiednich padów i past polerskich.
Postępujemy podobnie jak w przypadku wyżej opisanego polerowania mechanicznego, to znaczy: myjemy oraz glinkujemy powierzchnię lakieru, a następnie przechodzimy do jej osuszenia przy pomocy ręcznika wykonanego z mikrofibry, który doskonale daje sobie radę z samochodami średniej wielkości, bez potrzeby wykręcania go. Nie pozostawia smug, a przede wszystkim nie tworzy rys. Przeznaczony również do bezwodnego mycia karoserii oraz wcierania quick-detailerów.
PADY POLERSKIE
Pady do polerowania ręcznego mogą być wykonane z pianki lub mikrofibry. Jeśli chodzi o pady piankowe, mamy tutaj do wyboru te bardziej twarde do lakierów mocniej zniszczonych oraz analogicznie – mniej twarde do lakierów w lepszej kondycji. Do lakieru posiadającego tylko nieliczne defekty, zaleca się używanie miękkich gąbek. Polecamy: Monster Shine Tri-Color GERMAN pad, Monster Shine aplikator ręczny Lite Polishing – średnio twardy, Monster Shine aplikator ręczny finishing wykańczający.
PASTY
W przypadku polerowania ręcznego najlepiej używać past o lekkiej lub średniej ścieralności. Nie zaleca się używania past o silnych właściwościach ścierających.
Przykładowe pasty o lekkiej ścieralności: Menzerna Super Finish+ 3800, Surf City Garage Beyond Clay, Menzerna Final Finish Ff3000
Przykładowe pasty o średniej ścieralności: Poorboy’s World ssr 2 Medium Abrasive Swirl Remover, Menzerna Medium Cut Polish 2500
Należy pamiętać, że proces ręcznego polerowania wymaga cierpliwości i czasu. Na pad aplikujemy niewielką ilość pasty i wybieramy niewielki obszar, na którym będziemy pracować. Powierzchnię polerujemy z umiarkowanym naciskiem za pomocą ruchów posuwistych oraz kolistych. Trzeba dobrze wypracować pastę polerską, po czym usunąć jej nadmiar miękkim ręcznikiem z mikrofibry. Takim sposobem pracujemy na całej powierzchni lakieru. Jeśli wybierzemy pracę przy pomocy bardziej ściernych materiałów, w finalnym etapie prac można powrócić do pasty lekko ściernej i miękkiej gąbki, aby dobrze wykończyć powierzchnię lakieru. Dzięki temu zabiegowi w rezultacie uzyskujemy maksimum połysku i głębi.
Po zakończeniu polerowania powierzchnia lakiernicza powinna być jak najlepiej przygotowana, odtłuszczona pod aplikację wosku, selantu, powłoki kwarcowej czy też ceramicznej. Do tego procesu używamy zmywacza do usuwania silikonu (np. Ranal Remover). Należy dobrze spryskać powierzchnię, a następnie wytrzeć delikatnie mikrofibrą do sucha. Czynność trzeba powtórzyć dwukrotnie, celem uzyskania najlepszego efektu.
4. Zabezpieczenie powłoki lakierniczej
Po wieloetapowej korekcie lakieru zaleca się zabezpieczenie powłoki lakierniczej odpowiednimi do tego preparatami, takimi jak: selanty, naturalne woski, powłoki kwarcowe, bądź też ceramiczne. Najlepiej sprawdzają się powłoki ceramiczne, posiadają wysoką odporność na zarysowania, mocną chemię, znakomite właściwości hydrofobowe , trwałość, nadają piękny i głęboki połysk. Do najskuteczniejszych powłok ceramicznych możemy zaliczyć firmę Ceramic Pro. Posiada ona rekomendację Niemieckiego Instytutu Badań i Certyfikatów SGS.
Ceramic Pro Strong 9H 4.0 to ekskluzywna powłoka ochronna lakieru samochodowego. Wzbogacona formuła 4.0 jest jeszcze bardziej odporna na zarysowania, surowe warunki atmosferyczne, wysokie temperatury i agresywną chemię. Dzięki rewelacyjnym właściwościom hydrofobowym doskonale odpycha brud. Zachowuje piękny połysk i wydobywa z lakieru głębię koloru. Atutem tej powłoki jest także to, że utrzymuje się na lakierze nawet do 5 lat i nie da się jej usunąć nawet chemią używaną na myjni. Ponadto zapobiega korozji oraz utlenianiu. Jako jedynemu produktowi na rynku powłok ochronnych przyznano certyfikat twardości. Doskonałość tej powłoki najlepiej obrazuje przykład Subaru stojącego w salonie samochodowym, gdzie wybuchł pożar. Wszystkie elementy pokryte Ceramic Pro wyszły z tej historii bez szwanku i co więcej – wystarczyło tylko umyć samochód, a lakier znów cieszył blaskiem.
Ceramic Pro Light zabezpiecza lakier na okres dwóch lat. Lakier pokryty Ceramic Pro Light odzyskuje głębię koloru i posiada idealny blask. Staje się odporny na agresywną chemię, promienie UV oraz czynniki atmosferyczne.
WOSKI
Służą do zabezpieczania powierzchni lakierniczej przed szkodliwymi czynnikami środowiska, takimi jak: brud, kurz, promienie UV, zanieczyszczenia organiczne czy też kwaśne deszcze. Woski możemy podzielić na syntetyczne (sztuczne) i naturalne. Woski syntetyczne charakteryzują się tym, że są dużo tańsze niż woski naturalne. Najczęściej występują one w postaci mleczka, płynu czy też past; w ich skład wchodzą syntetyczne polimery.
Selanty (woski syntetyczne) są łatwiejsze w aplikacji, niż woski naturalne, które bywają bardzo twarde oraz wymagają do prawidłowego nałożenia odpowiedniej temperatury otoczenia. Woski syntetyczne aplikujemy ręcznie przy użyciu miękkiej mikrofibry lub aplikatora. Ważne jest, aby wosk nakładany był etapami, tj. (po jednym elemencie , a następnie wycierany do sucha).
Woski naturalne są stosunkowo droższe od dobrych selantów, zaliczamy je do kategorii ekskluzywnych kosmetyków. Najpopularniejszym składnikiem wosków naturalnych jest brazylijska carnauba; uzyskuje się ją z liści rośliny Copernicia Prunifera. Czysta karnauba przybiera kolory od jasno zielonego aż do ciemno szarego.
Wosk naturalny, dzięki swoim właściwościom, jest przyjemny w aplikacji, można nakładać go ręcznie lub opuszkami palców. Podobnie jak w przypadku selantów, można woski naturalne nakładać warstwami.
Należy pamiętać, że lakier samochodu powinien być jak najlepiej przygotowany pod aplikacje naturalnego wosku. Aplikacja wosku na dobrze przygotowanej powierzchni lakierniczej pozwoli uzyskać większą trwałość.
Środki do pielęgnacji wnętrza pojazdu
Odpowiedni dobór środków do czyszczenia i konserwacji wnętrza znacząco wpływa na stan elementów plastikowych, gumowych, winylowych, drewnianych. Warto zauważyć fakt, że popularne produkty sprzedawane w marketach lub na stacjach benzynowych mają za zadanie nadać jak największy blask, a nie zabezpieczają, nie chronią i nie wpływają dobrze na stan powierzchni.
Podstawowym produktem do czyszczenia wnętrza jest Classic All Purporse Cleaner (APC) Sprawdza się podczas czyszczenia plastików i tworzyw sztucznych wewnątrz samochodu. Do tego celu potrzebujemy Mini Round Detail Brush (pędzel) oraz mikrofibrę. Sposób jego użycia jest niezwykle łatwy: APC aplikujemy na dany element, czyścimy dokładnie przy użyciu pędzelka, a następnie wycieramy mikrofibrą do sucha. Na starannie wyczyszczoną powierzchnię aplikujemy środki do pielęgnacji tworzyw sztucznych i kokpitów. Do popularnych produktów zaliczamy m.in. Poorboy’s Natural Look, Ceramic Pro Plastic.
Do prania włókien polecamy użycie Heavy Duty Carpet Cleaner.
Jest to profesjonalny detergent, który w szybki sposób penetruje i oddziela brud od włókna oraz sprawia, że pranie jest łatwiejsze i znacznie szybsze. W przypadku zabezpieczania włókna tkanin idealnym produktem jest Ceramic Pro Textile, który sprawia, że woda nie wnika w strukturę materiału.
Na koniec przypominamy, że wszystkich produktów należy używać zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z producentem bądź sprzedawcą produktu.