Fiat 125 p – samochód kultowy, ikona polskiej motoryzacji.

Fiat 125 p – samochód, który zna każdy. Słusznie zwany legendą polskiej motoryzacji. Niegdyś król szos, dziś spotkać można jedynie pojedyncze egzemplarze należące do koneserów zabytkowych pojazdów czy starszych panów, którym ciężko się rozstać z pojazdem ich młodości. Mimo, że nie posiadał wielu udogodnień, jak chociażby wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja, które obecnie są dla nas standardem, dla wielu wówczas był wymarzonym samochodem. Poruszali się nim ówcześni biznesmeni, politycy, gwiazdy kinowe, rodziny z dziećmi- „kant” cieszył każdego. Nie zabrakło go również w scenerii tak kultowych produkcji telewizyjnych, jak m.in. ’07 zgłoś się’ czy ‚Zmiennicy’, gdzie odgrywał role pierwszoplanowe. Chyba każdy z nas pamięta słynną żółtą Taxi z numerem 1313… 🙂

W porównaniu z produkowanymi wcześniej w Polsce: Syrenką, Warszawą, Fiat 125 p okazał się samochodem znacznie bardziej dopracowanym technicznie oraz nowoczesnym, a to za sprawą zastosowania w produkcji wysoce zaawansowanych maszyn, które sprowadzono do kraju właśnie z myślą o stworzeniu tego konkretnego pojazdu (kosz inwestycji to bagatela 40 mln dolarów!).  Polski Fiat,w oparciu o włoską licencję, powstał na bazie Fiata 1300/1500 i Fiata 125. Do tego przedsięwzięcia zaangażowano nie tylko fabrykę w Żeraniu, ale również 150 innych podmiotów z branży motoryzacyjnej, hutniczej, chemicznej, tekstylnej i elektronicznej. Warto przytoczyć w tym momencie opis mgr. inż. Roman Skwarka*: „(…) Samochód Polski FIAT model 125p jest daleko idącą modernizacją samochodu FIAT 1500; otrzymał on całkowicie nowe nadwozie o nowoczesnej, spokojnej, pełnej elegancji sylwetce, tak typowej dla włoskich samochodów. Wprowadzenie całkiem nowych hamulców tarczowych na wszystkie koła, wzmocnienie tylnego mostu oraz wiele innych zmian dają w efekcie nowy samochód o wysokim komforcie i dużym bezpieczeństwie jazdy.”, „(…)”Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologia umożliwiają uproszczenie wielu czynności obsługowych, dają wysoki komfort jazdy, doskonałe przyspieszenia i dużą prędkość maksymalną. ” Czyż można było się oprzeć pojazdowi zaprezentowanemu w tak wspaniały sposób? Zwłaszcza, że jak się okzywało, nie były to tylko złudne obietnice i Fiat 125 p, w porównaniu z poprzednikami, rzeczywiście stał się owocem  niezwykle pozytywnej, motoryzacyjnej rewolucji na polskim rynku.

W PRL-u, mimo jego dziwnych, politycznych zawirowań wspaniałe było to, że wtedy właśnie nasz kraj mógł poszczycić sie nadzwyczaj wysoką pozycją  w rankingach produkcji samochodów. Fiata 125 p na licencji włoskiej i jego póżniejszą wersję – FSO 125 p eksportowano aż do 80 krajów na całym świecie w liczbie kilkuset tysięcy sztuk. Popularność kanta w całej szerokości geograficznej z pewnością była również wynikiem zapewnień producenta, że „(…)przewiduje się produkcję samochodów dla strefy zimnej i tropikalnej. Wszystkie samochody produkowane przez FSO będą przystosowane do trudniejszych warunków eksploatacji, wskutek czego ich trwałość będzie dostatecznie duża.” Miał to być więc również pojazd niezwykle wytrzymały i niezawodny.

Montaż pierwszych egzemplarzy rozpoczęto końcem 1967 roku.  Początek masowej produkcji datuje się na rok 1968, natomiast jej koniec to 1983 r – wtedy właśnie włoski FIAT cofnął swoją licencję i do roku 1991 posługiwano się już nazwą FSO 125p. Pasjonaci twierdzą, że kanty wyprodukowane po ’77 zaczęły tracić swój urok, a i ich jakość uległa zmianie na gorsze. Prawdziwą gratką są zatem pojazdy z początkowych lat produkcji, zwłaszcza z 1968 r. i właśnie w tym czasie z taśmy producyjnej w Żeraniu zszedł Fiat, który trafił niedawno do naszego studio Shine Car Detailing. To wyjątkowa, 5498 sztuka. Wielką przyjemnością było dla nas zająć się tym pojazdem. Uwielbiamy samochody luksusowe, pełne elegancji i nowoczesnych rozwiązań, ale mimo wszystko żaden z nich nie wzbudził w nas tak wyjątkowych emocji, jak kant. Świetnym doświadczeniem była praca nad autem, którego bliżniacze egzemplarze jako mali chłopcy i początkujący fani motoryzacji z zapartym tchem podziwialiśmy na drogach czy w telewizji, bądź mieliśmy okazję nawet „prowadzić” siedząc na kolanach naszych ojców czy dziadków. Zwłaszcza, że tego typu pojazdów zostało już naprawdę niewiele i wielkim zaszczytem jest zadbać o to, aby jak najdłużej mogły one przypominać o najlepszych czasach polskiej motoryzacji.

Ten konkretny egzemplarz Fiata wiele długich dni spędził pod dachem studia SCD, pracy było mnóstwo, potrzebowaliśmy ogromnych pokładów cierpliwości, a w wielu sytuacjach należało wykazać się nielada sprytem. Staraliśmy się zadbać o każdy najmniejszy szczegół, dlatego absolutnie nie można było pójść w żaden sposób na skróty. Wielkim wyzwaniem okazało się również zdobycie odpowiednich części, których dziś oczywiście się już nie produkuje i dopiero przewertowanie setek stron portali aukcyjnych, wykonanie wielu telefonów i zaangażowanie znajomych mechaników pozwoliło na znalezienie potrzebnych elementów.

Na szczeście cały projekt zakończył się sukcesem i chociaż praca nad klasykiem to spore przedsięwzięcie, efekty wynagradzają wszelki trud. Żałujemy jednak, że nie wykonaliśmy pełnej dokumentacji zdjęciowej z przebiegu renowacji, lecz w ferworze zajęć umknęła nam myśl o robieniu fotografii. Musicie uwierzyć nam więc na słowo, że pojazd przeszedł niemałą rewolucję.

Seria zabiegów pielęgnacyjnych i renowacyjnych obejmowała m.in.:

– wieloetapową korektę lakieru

– polerowanie i odświeżenie elementów z stali nierdzewnej, tj. grill, wycieraczki, listwy progowe, tłumik

– odświeżenie i farbowanie wykładziny

– zabezpieczenie karoserii woskiem Swisswax Concorso

– zabezpieczenie felg i elementów chromowanych woskiem naturalnym

– pełen detailing wnętrza oraz zabezpieczenie jego elementów preparatami, które zapewnią ochronę na kolejne lata

Właściciel cieszy się już swoim odnowionym Fiatem, a dzięki właściwemu zabezpieczeniu pojazd jeszcze długo będzie mu służył. Co najlepsze – Wy również możecie skorzystać z niebywałego uroku tego klasyka, którego wynająć można na różne ważne wydarzenia, sesje zdjęciowe czy po prostu sprawić sobie przyjemność przejażdżką kultowym pojazdem. Bo pamiętajcie, może i nie ma klimy, ale jest klimat. 🙂

Zapraszamy na fanpage:

https://web.facebook.com/Polski-Fiat-125p-1968-1393593457373818/?_rdc=1&_rdr

 

__________________________________________

W tekście użyto fragment publikacji mgr. inż. Romana Skwarka: „Polski Fiat 125 p. Budowa, działanie, obsługa.”